Nóta o nedeli Božieho slova
Nedeľa Božieho slova, ktorá sa z rozhodnutia pápeža Františka slávi každý rok na Tretiu nedeľu v Cezročnom období,[1] pripomína všetkým pastierom i veriacim význam a hodnotu Svätého písma pre kresťanský život, ako aj vzťah medzi Božím slovom a liturgiou: „Ako kresťania sme jeden ľud, ktorý kráča dejinami, posilňovaný prítomnosťou Pána uprostred nás, ktorý k nám hovorí a živí nás. Deň venovaný Biblii nemá byť len ,raz do roka‘, ale raz po celý rok, pretože naliehavo potrebujeme zblízka a dôverne spoznať Sväté písmo a Zmŕtvychvstalého, ktorý v spoločenstve veriacich neprestajne rozdáva slovo a láme chlieb. Preto potrebujeme nadobudnúť dôverný vzťah so Svätým písmom, lebo inak naše srdce ostane chladné a oči ostanú zavreté, keďže sme postihnutí mnohými formami slepoty“.[2]
Táto nedeľa je teda vhodnou príležitosťou, aby sme si znovu pripomenuli niektoré cirkevné dokumenty[3] - predovšetkým Úvodné poznámky k Poriadku omšových čítaní - ktoré predkladajú syntézu teologických, liturgických a pastoračných princípov, týkajúcich sa Božieho slova hlásaného na omši, ale platia aj pre každé iné liturgické slávenie (sviatosti, sväteniny, liturgia hodín).
Spomedzi mnohých svätcov a svätíc, ktorí svedčili o evanjeliu Ježiša Krista, možno vyzdvihnúť príklad sv. Hieronyma a jeho veľkú lásku k Božiemu slovu. Ako nedávno pripomenul pápež František, on bol „neúnavným učencom, prekladateľom, exegétom, hlbokým a zapáleným znalcom Svätého písma [...] V pozornom počúvaní Svätého písma nachádza Hieronym sám seba, Božiu tvár i tváre bratov, a prehlbuje sa jeho záľuba v komunitnom živote“[29].
Cieľom tejto nóty je vo svetle Nedele Božieho slova prispieť k posilneniu vedomia o význame Svätého písma pre náš život ako veriacich, počnúc jeho počúvaním v liturgii, ktoré nás uvádza do živého a trvalého dialógu s Bohom, „počúvané a slávené Božie slovo, predovšetkým v rámci Eucharistie, živí a vnútorne posilňuje kresťanov; robí ich schopnými vydávať v každodennom živote autentické evanjeliové svedectvo“[30].
V sídle Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí 17. decembra 2020.
kardinál Robert Sarah
prefekt + Arthur Roche
arcibiskup sekretár [1] Porov. FRANTIŠEK: apošt. list vo forme motu proprio Aperuit illis, 30. septembra 2019.
[2] FRANTIŠEK: Aperuit illis, 8; DRUHÝ VATIKÁNSKY KONCIL: konštitúcia Dei Verbum, 25: „Preto je potrebné, aby sa všetci klerici, najmä však Kristovi kňazi, ako aj ostatní, ktorí sa ako diakoni a katechéti legitímne venujú službe slova, venovali vytrvalému čítaniu a dôkladnému štúdiu Svätého písma, aby sa nik z nich nestal ,márnym hlásateľom Božieho slova navonok, keďže ho nepočúva vo svojom vnútri‘, zatiaľ čo má sebe zvereným veriacim sprostredkovať prehojné bohatstvá Božieho slova, najmä v posvätej liturgii. Posvätný koncil veľmi naliehavo a osobitným spôsobom vyzýva všetkých veriacich v Krista, najmä rehoľníkov, aby častým čítaním Svätého písma nadobudli ,vznešené poznanie Krista Ježiša‘ (Flp 3, 8). Lebo ,nepoznať Písmo znamená nepoznať Krista/”
[3] DRUHÝ VATIKÁNSKY KONCIL: konštitúcia Dei Verbum; BENEDIKT XVI.: apošt. exhortácia Verbum Domini.
[4] Porov. Sacrosanctum Concilium, 7, 33; Všeobecné smernice Rímskeho misála (Institutio generalisMissalis Romani - IGMR), 29; Poriadok omšových čítaní (Ordo lectionum Missae - OLM), 12.
[5] Porov. OLM, 5.
[6] Porov. IGMR, 60; OLM, 13.
[7] Porov. OLM, 17; Caeremoniale Episcoporum, 74.
[8] Porov. OLM, 36, 113.
[9] Porov. IGMR, 120, 133.
[10] Porov. IGMR, 117.
[11] Porov. IGMR, 57; OLM, 60.
[12] Porov. OLM, 12, 14, 37, 111.
[13] Porov. OLM, 45.
[14] Porov. IGMR, 61; OLM, 19 - 20.
[15] Porov. OLM, 56.
[16] Porov. OLM, 24; Kongregácia pre BOŽÍ KULT A DISCIPLÍNU SVIATOSTÍ: Homiletické direktórium, 16 .
[17] FRANTIŠEK: Aperuit illis, 5; Homiletické direktórium, 26.
[18] Porov. FRANTIŠEK: apošt. exhortácia Evangelii gaudium, 135 - 144; Homiletické direktórium.
[19] Porov. IGMR, 56; OLM, 28.
[20] Porov. OLM, 14, 49.
[21] Porov. OLM, 15, 42.
[22] Porov. IGMR, 309; OLM, 16.
[23] Porov. OLM, 32.
[24] Porov. OLM, 33.
[25] Porov. OLM, 35; Caeremoniale Episcoporum, 115.
[26] Porov. OLM, 37.
[27] Porov. OLM, 58 - 110; Homiletické direktórium, 37 - 156.
[28] Institutio generalis de Liturgia Horarum (Všeobecné smernice o liturgii hodín) 140: „Čítanie zo Svätého písma, ktoré sa podľa dávnej tradície číta verejne v liturgii, a to nielen pri slávení Eucharistie, ale aj v posvätnom ofíciu, majú si všetci kresťania veľmi vážiť, pretože ho predkladá sama Cirkev, a to nie podľa vôle alebo túžby jednotlivca, ale podľa
vzťahu k tajomstvu, ktoré Kristova nevesta v priebehu roka vysvetľuje [.. J.Navyše pri liturgickom slávení čítanie Svätého písma vždy sprevádza modlitba.“
[29] FRANTIŠEK: apošt. list Scripturae sacrae affectus, pri príležitosti 1600. výročia smrti sv. Hieronyma, 30. septembra 2020.
[30] Porov. FRANTIŠEK: apošt. exhortácia Evangelii gaudium, 174.
|